Audyt użyteczności sklepu internetowego. Po co go robić?

Marketing online maj 13, 2022
audyt ecommerce
audyt ecommerce

Audyt ecommerce to badanie użyteczności projektu sklepu internetowego. Podczas audytu eksperci identyfikują obszary problematyczne w architekturze, funkcjonalności i interfejsie zasobu internetowego, które prowadzą lub mogą prowadzić do spadku współczynnika konwersji. 

Dlaczego warto przeprowadzić audyt użyteczności?

Głównym zadaniem audytu użyteczności ecommerce jest analiza zachowań użytkowników witryny. W dzisiejszych realiach analiza musi uwzględniać segmentację ruchu według typu urządzenia, a więc cała grupa odbiorców jest dzielona na posiadaczy smartfonów, tabletów i komputerów. Takie podejście wynika z szybkiego wzrostu ruchu w sieciach komórkowych (więcej na ten temat możesz przeczytać na https://sempai.pl/oferta/pozycjonowanie-i-optymalizacja/seo-ecommerce-360/).

Audyt ecommerce pozwala nam zrozumieć, które elementy strony internetowej działają efektywnie, a które nie działają w ogóle. Ujawnia również przyczyny, dla których rzeczywiste zachowanie użytkowników może różnić się od zamierzonego. Takich „anomalii” nie da się wykryć bez oceny interfejsu witryny i porównania go z danymi dotyczącymi doświadczeń użytkowników.

W wyniku przeprowadzonego badania użyteczności klient otrzymuje szczegółowy raport. Wysokiej jakości raport zawiera listę znalezionych błędów i nieścisłości, propozycje ich usunięcia oraz zalecenia dotyczące optymalizacji witryny.

W większości przypadków zalecenia te mają na celu:

  • Zapewnienie wzrostu konwersji;
  • Zwiększanie średniego rachunku (również poprzez Cross-sell i Up-sell);
  • Zapewnienie powtarzalności sprzedaży (poprzez wydłużenie cyklu życia klienta (Lifetime value);
  • Utrzymanie klientów i powtarzalna sprzedaż zmniejszają koszty pozyskania nowych odbiorców.

Kto potrzebuje audytu eccomerce?

Audyt ecommerce jest niezbędny w przypadku projektów, w których ruch na stronie jest stały lub nie rośnie. Najczęstszymi odbiorcami tego typu usług są marketerzy witryn internetowych i sprzedawcy internetowi. Te dwa rodzaje osób charakteryzują się dość dużą konkurencją. Zasadniczo poszukują oni najskuteczniejszych sposobów przyciągnięcia uwagi potencjalnych odwiedzających, a następnie zwiększenia konwersji na wszystkich etapach lejka sprzedażowego.

Przez anialityczka