Czym są wskaźniki KPI?

Marketing internetowy oraz różnorodne formy przekazu oraz promocji w dzisiejszych czasach stały się absolutną podstawą istnienia wielu firm w biznesie. Warto również zauważyć, że trendy w marketingu internetowym praktycznie co chwilą się zmieniają, jednak w dużej mierze dają one całkowicie mierzalne wyniki. Właśnie dlatego większość osób, które faktycznie są świetnie zaznajomione w tą formą promocji, bazują na wskaźnikach KPI. Jednak czym one dokładnie są i jaką spełniają one rolę?

Czym jest KPI w marketingu?

Nie da się ukryć, że praktycznie każdy przedsiębiorca, jaki tylko postanowił przenieść swoją działalność do sieci nie jeden raz zetknął się ze skrótem KPI. Jest on obecny w marketingu internetowym od zawsze. Okazuje się, że raportowanie wskaźników KPI ma przede wszystkim za zadanie przełamać przysłowiowe, zaciągnięte hamulce w odniesieniu do rozwoju firmy. Wskaźniki te służą także do tego, by można było również zweryfikować, czy dane założenia i strategia marketingowa, którą posługuje się firma, przynosi efekty, czy jednak warto ją nieco zmodyfikować. Wskaźniki KPI są również ściśle powiązane z firmowym budżetem – okazuje się, że znając mocne i słabe strony strategii marketingowej, będzie można o wiele lepiej dysponować środkami, jakie są przeznaczone na działania promocyjne oraz marketingowe. Można także za pomocą ich weryfikacji zminimalizować działania, które są całkowicie nieefektywne i nie przynoszą większych rezultatów.

Co można zaliczyć do kluczowych wskaźników efektywności (KPI)?

Wspomniane już zostało, że samo KPI to zestaw szeregu wskaźników, które poddane odpowiednim analizom mogą przynieść nam odpowiedź na kluczowe pytanie, które brzmi: czy dana strategia marketingowa wykreowana przez daną firmę faktycznie jest efektywna?. Wobec tego do kluczowych wskaźników KPI można zaliczyć:

  • ruch na stronie – to chyba jedna z najważniejszych informacji, która wskazuje nam jak wysoką konwersję ma nasza strona internetowa. Oczywiście jak łatwo można się domyślić – im większa jest ilość użytkowników odwiedzających naszą witrynę, tym lepiej dla nas.
  • bounce rate czyli współczynnik odrzuceń – to również jeden z popularnych wskaźników, które znajdziemy w Google Analytics. Informuje on nas o tym ilu użytkowników – internautów – zdecydowało się na opuszczenie naszej witryny tuż po jej obejrzeniu.
  • współczynnik konwersji – to z kolei informacja o tym, jak wielu użytkowników decyduje się na podjęcie interakcji z naszą witryną np. kliknięcie w widgety lub poszczególne zakładki.
  • koszty pozyskania leada – jak największa liczba leadów to najważniejszy wyznacznik każdego z przedsiębiorców. Jednak znaczenie ma w tym wypadku nie tylko ich ilość, ale także koszty ich pozyskania.

Bazując na powyższych wskaźnikach KPI można w bardzo prosty sposób całkowicie zrewidować swoją strategię marketingową, a także wprowadzić w jej zakresie konkretne modyfikacje. Dzięki temu będzie można sprawić, że stanie się ona o wiele bardziej efektywna, a to z kolei przyniesie firmie wymierne korzyści.

Comments are closed.